Fred Rompelberg, Guillermo Timoner

  • Javelin

    Op de “andere” prikpagina wordt gewag gemaakt van Fred Rompelberg, die zich heeft voorgenomen opnieuw het werelduurrecord aan te gaan vallen.

    In Spanje, meer bepaald op Mallorca, hebben ze ook een fanatieke senior, in de persoon van Guillermo Timoner.

    Hij bezit zes wereldtitels achter zware motoren, is nu 81 jaar en traint nog elke dag.

    Nog voor het WK is hij van plan 100 kilometer te gaan afleggen achter een motor in het nieuwe Velodrome van Mallorca. Hij denkt een snelheid te halen rond de 70 km/h, enkele jaren geleden heb ik hem nog bijna 80 km/h zien rijden, al was dat over een veel kortere afstand.

    Bron: http://www.mundipalma2007.com/default.asp?lang=113&pID=140

    The veteran cyclist, aged 81, hopes to cover 100 motor-paced kilometres

    Guillermo Timoner, the rider who made track cycling popular in Spain, has set himself a new challenge: at the age of 81 (which he will reach before the World Championship takes place) he hopes to ride 100 kilometres, motor-paced, in Palma Arena.

    The six times motor paced world champion (1955, 59, 60, 62, 64 and 65) is in good shape. At the age of 81, he rides from 120 to 125 kilometres every day, normally on the road, but if weather conditions are not favourable he even rides indoors on a training bike.

    Timoner has even done some reckoning: he calculates he will take between one and a half hours and one hour fifty minutes to cover the distance. This represents 400 laps of the track, each of which is 250 metres, at an average speed of 70 kilometres an hour.

    The Mallorcan rider hopes the initiative will serve as an example for people of his age and says that any economic benefit he may gain from it will be donated to a charity institution to be determined. The date of the challenge will be fixed between the Spanish Championship (2nd to 4th March) and the World Championship (29th March ? 1st April).

  • Baanwielrennen

    Indrukwekkend hoor op die leeftijd.

  • Pagliarini

    Respect hoor, menig 81-jarige mag blij zijn als hij zijn been nog over een zadel getild kan krijgen.

  • Stayer

    Kijk echt reeds uit naar mooie foto's van Guillermo van dit evenement.

    Die Guillermo Timoner is op Mallorca na zovele jaren nog steeds een echte held, zowat iederéén kent hem daar. In het kerkje van Fellantix waar hij woont hangen nog diverse truien en trofeén van Guillermo, en ik geloof zelf nog een stayersfiets.

    In Fellantix krijgt hij jaarlijks nog zeer veel buitenlandse (Duitse, Nederlandse, Britse, Belgischse) bezoekers en bewonderaars over de vloer, dikwijls voor een handtekening of welke met hem gewoon op de foto willen.

    En dat zijn niet allemaal oude(re) mensen hé, dikwijls jongeren van 30, 35 of 40 jaar welke meestal Guillermo nooit zelf hebben weten rijden.

    Op 57- jarige leeftijd begon hij in 1983 aan een 2de profcarriere en werd in 1983 en 1984 zelfs nog nationaal profkampioen stayeren. Hij nam op 58-jarige leeftijd ook nog eens deel aan het WK piste in Barcelona bij de profstayers, maar werd in de reeksen op 4 ronden gereden en uitgeschakeld.

    Die Guillermo is echt nog een kwieke mens voor zijn leeftijd en is altijd blijven fietsen, hetzij wat op de weg of een uurtje op de rollen in zijn winkel.

    Zijn doel van 70 km/uur over de 100 km is zeer hoog, en zou zelf fenomenaal zijn als Guillermo hierin slaagt op 81-jarige leeftijd, zal ook wat afhangen van welke gangmaker met hem rijd, liefst een ervaren rat zoals Bruno Walrave, Christian Dippel, Dieter Dürst enz.

    Om aan te geven hoeveel die 70 km/uur dan wel is (over 100 km) het volgende, de stayers halen tijdens de wedstrijden in Alkmaar (meestal maar reeksen van 15, 20, of 30 km) gemiddelde snelheden van 65 tot 68 km/uur !!

  • Alejandro (niet Valverde)

    In 2005 heb ik Timoner ontmoet op Mallorca. Een zeer klein, kaal en dikbuikig sportmannetje. Maar wat een palmares bij de stayers!!

    Daarnaast een zeer sympathiek mens. Heb hem nooit in zijn actieve periode zien fietsen gezien mijn leeftijd.

    Een ambassadeur voor de stayersport die ik zo mooi vind.

    Naar mijn idee is hij ook de enige met 6 wk-profstayer titels.

  • Ton

    Op 29 maart werd op de TV op Mallorca tijdens de opening van het WK een ererondje gereden door Timoner. Ik kreeg niet de indruk dat hij dat nog tig malen in een wedstrijdtempo zou doen. Je zou zeggen dat hij al genoeg gepresteerd heeft. Overigens werd hij ook nog een keer werldkampioen Veteranen op zijn 69e!