meer publiek naar de piste ?

• Kübler

Beste Big ben

Hier in Alkmaar wordt objectief geschreven over het programma dat de kijkers kunnen verwachten, dus geen tam tam als er geen goed programma voorhanden is.

Maar even niet over bijnummers meteen het koningsnummer de sprint. In Nederland is de sprint alleen interessant als het de laatste meters zijn van Milaan Sanremo of pak hem beet de Omloop van het Volk.

Maar onze ambassadeur van de Sprint Theo Bos is jammer genoeg maar een paar keer te bewonderen voor zijn fans in Nederland. In Alkmaar tijdens de NK baan en de grote spintersprijs in december van 2006, in Rotterdam tijdens de Master of Sprint in Jan. 2007. Dan nog tijdens beide zesdaagsen in Amsterdam en Rotterdam, maar dat zijn optredens en geen echte toernooien.

Dus hoe kun je nu een publiek opvoeden met echte liefde voor de sprint ?? Voor de madison ligt dat even anders dat kennen de mensen van de zesdaagsen dus zou je zeggen daar lopen ze wel warm voor. De realiteit is echter anders want tijdens de koppelomniums in Alkmaar die om de veertien werden verreden en waarvan de laatste is verreden op 27 feb. waren ook niet veel meer mensen op tribune dan 40 en dan ben ik aan de royale kant.

Ik denk dat de mensen gewoon niet eens weten wat er binnen in die wielerhallen voor leuks te beleven valt.

Als ik te veel mensen tegen kom in het Alkmaarse die niet eens weten dat er een wielerbaan bestaat dat is frusterend …..

Dus vertel nu eens hoe moet men nu mooie en boeiende wedstrijden in de belangstelling brengen bij een groot publiek ? En dat publiek richting piste lokken en die mensen iets bieden zodat ze blijdt terug komen ?

De krant doet zijn best om aankondigingen te plaatsen met of zonder foto, in Alkmaar is de krant positief over baanwielrennen daar moeten zuinig op zijn.

Ik hoor het wel ….

gr. Kübler.

• Sam

ik hoorde dat er na het wk, een koers is een soort revanche wedstrijd? Nu ben ik aardig “in” in het baan wereldje maar ik zag het toevallig donderdagavond op een flyertje staan. Maar voor hetzelfde geld had ik het nooit geweten!

Publiciteit maken in kranten op TV Noord-Holland, en plaatselijke radio. En ook medewerking van de renners zelf vragen, als die eens al hun kennissen uitnodigen voor een wedstrijd en het is echt gezellig druk, dan blijven de mensen terug komen.

Zo is het bij ons altijd vaste prik om naar het NK stayeren en de avond van de puntenkoers te gaan. Maar om die koersen zal het je waarschijnlijk niet te doen zijn. Maar een voorbeeld van een mooie wedstrijd was de Combi stayers en Sprinters met aardig wat publiek dat enthousiast was!

• WJTR

Ik denk niet zo zeer dat het aan de organisatie ligt dat het publiek doordeweeks veel minder komt opdagen. Populaires zijn meestal op dinsdagavond en inderdaad omdat meestal de grote mannen er niet zijn, niet echt interessant.

Natuurlijk zien we hier het nieuwe talent rondrijden, maar het blijft niet interessant als er geen echte top meerijdt.

Het probleem is dat de media er veel te weinig aandacht aan besteden. Baanwielrennen is nog helemaal niet populair bij de Nederlanders. OK, de zesdaagses lopen goed, maar dit blijven liefhebbers van de sport terwijl je juist nieuwe mensen aan de kant nodig hebt. Het merendeel in Thialf komt ook om het feest.

Nederland is het beste baanwielrenland ter wereld. Maar de NOS vertikt om wereldbekers en wk's volledig live uit te zenden. Terwijl sommige niet meer interessante World Cups Schaatsen uitgepluist worden. Om het nog maar niet te hebben over het Engels Voetbal. Ik snap ook niet dat RTL, Talpa of SBS nog niet hun best hebben gedaan om de rechten van het baanwielrennen in handen te krijgen. Het lijkt mij toch een gat in de markt, net als darts in de jaren negentig. Breng het een beetje leuk, maak er een mooie TV-campagne omheen en wie weet wordt het wat.

Ik weet dat SBS een kat in de zak heb gekocht met het marathonschaatsen, maar deze sport is dan natuurlijk ook alles behalve internationaal. Wij Nederlanders houden er nou eenmaal van de beste van de wereld te zijn (kijk alleen al naar zo'n weekje darts). En nu zijn we dat is met het baanwielrennen en dan zenden we het maar mondjesmaat uit. Een afgang van onze staatsomroep. Theo Bos is sportman van het jaar, gewaardeerd wordt hij dus wel door z'n collega's. Maar hoe kan het publiek het nou gaan waarderen als de media er geen of amper aandacht aan besteed?

Ik hoop dat er nog voor de zomer een omroep met ballen opstaat en het EK Baanwielrennen in Alkmaar volledig live uitzend en daarin ook durft te investeren. Volgens mij kan het best wat worden

• Kübler

Beste WJTR

Mooie opties waar je mee aan komt dragen.

Die flauwe belangstelling is ook niet van de laatste tijd maar al sedert de jaren '70 van de vorige eeuw.

Op eens kwam op dinsdag Peyton Place op de tv en ik zal knappen als het niet waar is de fans bleven weg en dat was de toon die jaren lang bleef naklinken.

Ondergetekende is nog van de gelukkige generatie dat er 300 tot 500 mensen op de populaires in Alkmaar op de eenvoudige tribunes zaten en om de piste. Een NK 50 km met Peter Post in de hoofdrol brachten 3200 man publiek rond de baan. En zo ken ik nog wel wat hoogtepunten aandragen.

Maar wat toen was is nu niet meer dus moeten we weer de boer op om mensen te interesseren voor het baanwielrennen.

De sterke punten gaan zoeken en de zwakke proberen te vinden en verbeteren dat zal moeten gebeuren.

Kortom we komen als aardig tot een pittige lijst met tips.

Er kan nog meer bij dus sluit U aan.

gr. Kübler.

• Kozz

WJTR,

De NOS heeft contract met KNWU, ook voor EK volgens mij…